Segítség home-office idején

Március óta magam is nagyrészt home-office-ban dolgozom. Ez természetesen azt is jelenti, hogy a klienseim – vállalati vezetők, cégtulajdonosok, csoportok, csapatok – jelentős része választotta ezt a megoldást a világjárvány hatására. Így aztán közvetlen- és közvetett tapasztalatom is van az otthoni munkavégzéssel kapcsolatban. Emellett, mivel a téma meglehetősen régen érdekel, egy gyors interjúsorozatot is végeztem az elmúlt néhány hétben azzal a céllal, hogy saját eddigi tapasztalataimat célzottan is megvizsgáljam abban a kérdésben, hogy milyen segítséget, támogatást várnak a munkavállalók a kényszerű home-office idején.

Személy szerint pártolom, kedvelem az otthonról történő munkavégzést. Legalábbis a munkaidő egy (akár jelentős) részében. Ezzel együtt azt tapasztaltam, hogy nem mindenhol, nem minden területen működik, és nyilvánvalóan van, ahol kivitelezhetetlen.

Az otthoni munkavégzést lényegesen több előítélet, félelem övezi, mint aminek a realitását akár csak az elmúlt 7-8 hónap tapasztalatai visszaigazolnák. Ettől függetlenül be kell látni, hogy nem mindenki szereti. És ugye hatalmas különbség van aközött, hogy egy szervezet magától indul el ezen az úton, vagy a körülmények hatására nem nagyon van más választása…

Node, nézzük sommázva, hogy mik azok a legfontosabb területek, ahol a munkavállalók (beosztottak és vezetők is) szívesen veszik a támogatást!

Megfelelő technika nélkül nem megy! Ezt tekinthetjük “minimumkövetelmény”-nek! A szükséges eszközöket többnyire biztosítják a cégek. Ami már nem feltétlenül triviális, az a gyors és hatékony IT támogatás, ami minden olyan esetben zökkenőmentesen igénybe vehető, amikor akár a gépek, akár a programok, rendszerek rakoncátlankodnak. Sokak számára olyan, egyszerűnek tűnő dolog, mint pl. a megfelelő wifi biztosítása is gondot jelent, így a vállalat támogatása jól jöhet. Több olyan szervezetet ismerek, ahol sikert aratott az iroda-hazatelepítési program: akinek szüksége van rá, kényelmesebb, egészségesebb irodai székét, vagy épp egy nagyobb monitort, a bent használt profibb head set-et, stb. kölcsönveheti a home-office idejére.

Az otthoni munka magában foglalja a rugalmas munkaidő beosztás lehetőségét. Ez egy igen összetett kérdés, igyekszem leegyszerűsíteni: Mindenki más körülmények közepette, egyedi élethelyzetben dolgozik otthon. Közben pedig a csapatmunka, az együttműködés összhangot, gyors elérhetőséget igényel. Érdemes tudatosítanunk, hogy a megváltozott körülmények között a “normális” gyakorlat ritkán tartható fenn. Azok a szervezetek tudtak, tudnak könnyebben működni, akik új szabályokat alkottak, egyértelműen meghatározva a “közös” munka idejét és fórumát, és elegendő szabadságot adtak arra, hogy az egyes munkavállalóik saját maguk osszák be az ezen kívüli munkaidejüket.

A vezetők persze gyakran kontrollvesztésként élik meg, hogy nem látják, ki mikor mivel foglalkozik. Ezt gyakoribb meetingekkel igyekeznek orvosolni. Vezetői figyelemre egyértelműen szükség van, de nem eshetünk túlzásokba! A követendő példát az egyik kliensem – akiknél ebben a tekintetben jól mennek a dolgok – fogalmazta meg: “Attól jó, hogy nem terhelnek agyon meetingekkel, számonkéréssel, bizalmat és szabad kezet kapok. Persze csak addig, amíg a megbeszélt határidőket tartom, és jó minőségben végzem el a feladataimat.”

Sokak számára jelent komoly nyomást az, hogy a feletteseitől egészen extrém időpontokban, akár órákkal a  szokásos munkaidőn túl kap e-maileket, feladatokkal, elintéznivalókkal. Ezzel nagyon könnyen teremthetünk olyan vállalati kultúrát, ahol azt sugalljuk, hogy nálunk nincs megállás, mindig,  mindenkor rendelkezésre kell állni! Voltaképpen: állandó válság van! Van, ahol ez egy adott időszakban tényleg igaz. Ekkor viszont – megint csak egy ügyfelem szavaival élve – “Jobb, ha megmondják az igazat, ha arról beszélünk, ami van. Akkor legalább tudom, hogy miért kell küzdenünk.” A legtöbb esetben azonban nem erről van szó. A közös gyakorlat kialakítása ebben a tekintetben is segítséget nyújthat.

Be kell lássuk, hogy vannak olyan háztartások, akadnak olyan egyéni élethelyzetek, ahol a jó minőségű otthoni munkavégzés gyakorlatilag lehetetlen. Érdemes végiggondolni, hogyan tudjuk jól átgondolt keretek mellett biztosítani az irodai munkavégzés lehetőségét. (Van, ahol erre egy forgó-rendszert alakítottak ki, máshol lehetővé tették időszakos irodák bérlését a dolgozók számára.)

A kényszerű otthoni munka, a szociális kapcsolatok, személyes találkozások hiánya sokak számára nehezen viselhető teher. A munkaidő önálló beosztása sem mindenkinek megy egyszerűen – könnyű “szétcsúszni”.. Számtalan új, ismeretlen kihívásnak kell megfelelnünk, ami bizony próbára teszi lelki ellenálló- képességünket. Sokat segíthet a szervezet a munkavállalói számára, ha tényleges igényeiket felmérve szabadon választható szakmai fórumokat szervez hiteles szakemberek bevonásával ezekhez hasonló, számukra releváns témákban. 

Nem biztos, hogy most érdemes elkezdeni, ám ahol egyébként is a kultúra része volt, ott hasznos, ha online formában is tartanak olyan programokat, amiknek kifejezett célja a csapat, a  közösség formálása, építése. 

Ha egyetlen dolgot emelhetnék ki, azt mondanám: vezetőként szánjuk rá az időt és bátorságot, hogy felmérjük a csapatunk reális igényeit, közösen alakítsuk ki az otthoni munka szabályait, legyünk következetesek azok betartásában, legyenek egyértelműek az elvárásaink!

Gulyás Vince, 2020. szeptember

Szóljon hozzá!

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

hu_HU